5 tips waarmee je de Nijmeegse vierdaagse blessure-vrij uitloopt

Nog een paar dagen en dan begint voor velen de tocht der tochten, oftewel De Nijmeegse vierdaagse. Vele trainingskilometers zijn gemaakt, alle voorbereidingen zijn getroffen. Maar er zijn atlijd dingen die het bereiken van de finish een stuk lastiger kunnen maken.

In dit blog geven wij een aantal tips die ervoor kunnen zorgen dat je de Nijmeegse vierdaagse met plezier uitloopt.

Tip 1: Luister goed naar je lichaam en met name je voeten

Wil het even niet? Doe het dan wat rustiger aan, verlaag desnoods je looptempo. Begin vooral tijdens de vroeger uurtjes van de vierdaagse niet te hard, vaak is het nog wat frisser in de ochtend. Zorg ervoor dat je je spieren en voeten de tijd geeft om goed warm te worden. Lopen met goed opgewarmde spieren verkleint de kans op blessures.

Tip 2: Eet en drink op tijd

Het ziet ernaar uit dat de weergoden jullie als lopers tijdens de Nijmeegse vierdaagse goed gezind zijn. Met temperaturen van boven de 20 graden is het belangrijk dat je voldoende drinkt. Als je ervoor zorgt dat je per uur dat je wandeld +/- 750 ml drinkt zit je goed. Let op: je kunt beter zeer regelmatig kleine hoeveelheden drinken dan in één keer een hele bidon achterover slaan.

Tip 3: Loop je eigen tempo

Tuurlijk is lopen in een gezelschap gezelliger maar zorg ervoor dat je samen met mensen loopt die een vergelijkbaar tempo lopen.

Tip 4: Loop elke dag met schone sokken

Schone sokken lijkt heel logisch, echter het is zeer belangrijk. Na een dag wandelen verlies je veel vocht via je voeten. Als het vocht opdroogt maakt het de sok stugger en harder waardoor de kans op blaren toeneemt. Daarnaast denk ik dat je de mede-wandelaars er een groot plezier mee doet als je af en toe schone sokken aantrekt.

Tip 5: Tape op tijd

Heb je plekken waarvan je weet dat je snel blaren loopt? Tape deze dan alvast van te voren in. Zodra je een blaar loopt is het kwaad al geschied en loop je letterlijk achter de feiten aan.

Toch pijnlijke voeten of last van blaren?

De nachtmerrie van elke vierdaagse wandelaar: pijnlijke voeten of zelfs blaren. Helaas is dit niet altijd te voorkomen. Zorg er daarom voor dat je in ieder geval op pad gaat met de onmisbare blarenpleisters. Gelukkig zijn veel voetproblemen ook wel heel goed op te lossen.

Voorkomen is beter dan genezen!

Onder het mom van de bovengenoemde leus is het verstandig om, mocht je last hebben van vermoeide of pijnlijk voeten, voor dat de 4daagse begint een afspraak te maken met één van onze sportpodologen. René of Marc kunnen je door middel van een vrij eenvoudige voetanalyse een bijpassende zool adviseren die heel veel problemen kan voorkomen. Kortom: twijfel je of heb je snel last van pijnlijke voeten? Maak dan nu nog een afspraak met Marc of René.