Wandelen met spreidvoeten

U bent 10 kilometer op weg, lekker trainen voor de 4daagse. En dan begint het gezeur weer, tintelingen en stekende pijn onder uw voorvoet. Wandelen met spreidvoeten is geen pretje. Maar waardoor ontstaan deze klachten en wat kunnen we eraan doen.

De voorvoetboog is essentieel voor de afzetfase van de voet. Wanneer deze is doorgezakt is er sprake van een spreidvoet. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de wereldbevolking loopt met een spreidvoet.

Dit grote percentage wordt veroorzaakt doordat de intrinsieke voetspieren in de voorvoet overdwars niet sterk genoeg zijn om de boog intact te houden. De enige spier die dat kan doen is de transversum van de adductor hallucis (helaas is dit alleen maar uit te leggen met deze lastige medische termen).

Tachtig procent van de bevolking wandelt dus met een spreidvoet. Gelukkig heeft de helft daarvan daadwerkelijk last van dit probleem. Klachten die kunnen voorkomen zijn o.a. dove, tintelende tenen of het gevoel hebben dat je sok dubbel zit. Bij het doorzakken van de voorste boog knel je mogelijkerwijs je zenuwen af.

Wat kun je doen om klachten te verminderen?

Het helpt wanneer je je schoenen uitdoet en je voeten even masseert. Maar ja, dat is natuurlijk niet de bedoeling he!

Gelukkig is hier voldoende aan te doen. Het begint met de juiste schoenen (laten we die bij René Vos nou volop in het assortiment hebben), niet te smal maar ook niet te breed met eventueel een lichte aanpassing in de zool voor de finishing touch. Wij adviseren je graag bij je keuze voor de wandelschoen die bij jou past. Zodat je ook met spreidvoeten kilometers kunt wandelen!

Alvast vooronderzoek doen? Bekijk nu onze collectie schoenen!

Herken je de bovengenoemde klachten? Maak dan een afspraak met een van onze podologen